Jogín – živoucí fosilie
Sikhové
Neindicky statní a rozložití jako lidé, co se živí masem. Chodí pořád v turbanech a nosí dlouhé nestříhané vlasy a vousy. Sihkové byli dříve hodně bojovní, nyní se specializují zejména na zemědělství na venkově a na obchod ve městech. Zakladatelem tohoto nejmladšího náboženského směru v Indii byl Guru Nának, který spojil některé prvky hinduismu a islámu. Sikhské obřady se odehrávají v gurudvárách, které slouží zároveň i jako školy, nemocnice nebo ubytovny. Jejich válečnická minulost se odráží například v tom, že opanovali svět dillijských taxikářů. V chrámu sikhů je i jejich muzeum, plné obrazů hrůzy o tom, jak padli jejich velcí mučedníci. Podle starého přísloví hinduisté přemýšlí a nejednají, muslimové jednají a až potom přemýšlí a sikhové jednají a vůbec nepřemýšlejí. Dojem ze setkání s nimi je spíš takový, že jsou nábožensky horlivější, a tudíž pokornější než například hinduisté.
Muslimové
Islám je v Indii druhé nejrozšířenější náboženství a muslimové tvoří asi 10 % obyvatelstva. I když do země, kde patří k nejkrásnějším památky z mughalské éry, bezpochyby patří, nemohu se při setkání s nimi nikdy zbavit pocitu, že to jsou ti, co tu zůstali, když všichni ostatní odešli do Pákistánu. Paradoxem mírumilovného Gándhího je, že se dokázal bez krveprolití zbavit britské nadvlády, ale pak, když už byli svobodní, došlo ke krvavé řeži náboženské, jejímž důsledkem bylo rozdělení na stát hinduistický a islámský. Vojáci obou stran prý bojovali nesmírně statečně, protože neměli strach ze smrti. Muslimové však přece jen o něco statečněji, protože neexistuje na světě příjemnější vize posmrtného života, než ten, jenž čeká na muslima, který zemře ve svaté válce. Svět z nich má hrůzu, ale každý poutník je překvapen, jak jsou vstřícní, mírní a jak mají v úctě rodinu a pevná pravidla. Není divu, že jsou tak frustrovaní ze západní civilizace, kde vztahy mezi lidmi z jejich pohledu připomínají Sodomu a to druhé město.
Buddhismus
Oproti všeobecné představě buddhismus v Indii téměř neexistuje, na ulicích indických měst buddhisty nepotkáte – ovšem s výjimkou Himálaje, kde se naopak dodnes daří buddhismu tibetskému. Představa o buddhistické Indii zřejmě pramení jednak z památek, které se tu za několik veskrze buddhistických století nashromáždily, a pak také z toho, že snad každý, kdo má všeobecný rozhled, ví, že tibetský dalajlama žije už dlouho v indickém exilu v Dharamsale. Žije zde asi nejsvobodnější komunita Tibeťanů na světě, která čítá přes sto tisíc lidí. Říká se, že pokud se Tibet v Číně rozpustí jako kostka cukru v čínském moři, přežije tibetská kultura právě v indické Dharamsale. Co se týče opravdového tibetského buddhismu mezi Indy, praktikuje se především ve velehorském Ladáku a v některých částech Himáčálpradéše a Sikkimu.
Džinismus
Je jich méně než 1 procento, ale přesto mají posledních 2500 let vliv na celou společnost. Džinisté jsou ti, kteří nesmějí vdechnout ani komára, a proto nosí bílou roušku přes obličej a nosí košťátko, kterým umetají cestu před sebou, aby náhodou nezašlápli nějakého broučka. Jejich chrámy například v Radžasthánu jsou nádherné, filigránské a pohádkové.
Křesťanství
Je rozšířeno především v Méghálaji, Kérale a teritoriu Góa, o jeho šíření se zasloužil hlavně František Xaverský a Portugalci. Jelikož křesťanství neuznává kasty, je přitažlivé hlavně pro ty indické nejnižší – nedotknutelné.
Autor: Libor Michalec – časopis Cestopisy.